600km brevet på Vestlandet i juni

Referat: Tor Frithjof Wigers Larsen

Våren og forsommeren har beæret Vestlandet med temperatur og sol, som er Middelhavet verdig. Denne helgen i juni er ikke noe unntak. Hva er da mer riktig enn å ta en 600 km tur på sykkelen, gjennom den storslåtte vestlandsnaturen?

Dagens randonneurer teller 7 i tallet. Distansen som i dag skal sykles er 600 km brevetet- manndomsprøven. Randonne – på tur, randonneur – en som sykler randonne, brevet (trykk på v’en)– forhåndsgodkjente distanser en randonneur sykler.

Ruten som vi skal sykle går fra Bergen, gjennom Sunnhordland til Ølen, Sauda, Røldal, Odda, Ulvik, Norheimsund, Kvamskogen og tilbake til Bergen. I følge GPS’en skulle dette gi 7599 høydemeter og 605 kilometer. Å sykle langt på Vestlandet gir mye valuta for pengene; fjell, fjord, fosser, industristeder, kulturhistorie og ferger.

Ruten

Sykler er påmontert ulike sykkelvesker, pakket med mat og ekstra klær. Sykkelkjeden er nyoljet og solkremen er påsmurt. Vi er klar for årets 600km.

7 randonneurer klare for sykling

Farten ut fra start blir styrt av at vi skal rekke en ferge etter 100km, 4.15 timer. I ettermiddagssolen er det en nytelse å la beina gjøre jobben, men det er langt igjen så pulsen må holdes nede i bakkene.

Samnanger

Gjennom Kvinnherad er den en nytelse å sykle. Det er flatt, god vei og en utsikt fra sykkelsetet som kunne vært hentet fra den beste reklamefilm fra Norge.

Kvinnherad

Etter nok en ferge er vi kommet til Etne kommune. Skyggene begynner å bli svært lange når vi sykler utover Skåneviksstranden og solen er på vei til å gå ned vest i havet. Vi nærmer oss nå også kveldens planlagte overnattingssted i Ølen. Ettermiddagens sykkeløkt blir 205 km.

Etter 4 timer på puten er det på tide å komme seg på sykkelen igjen, frokosten er planlagt i Sauda kl 08.00. Stemningen er lavmælt. Vi hadde alle lyst på noen ekstra timer søvn, men «den som sover sykler ei»!

Soloppgang i Vats

Frokosten ble som planlagt inntatt i Sauda kl 08.00 etter at turens eneste punktering var ordnet opp i. Så startet stigningen. Vi skulle fra havnivå og opp i 1000hm, til Saudafjellet. En beryktet stigning selv uten å ha syklet 300 km på forhånd. Temperaturen er god, men heldigvis er det litt overskyet slik at den ikke blir for varmt. Det er ikke ofte en sier det i Norge ??

Stigning opp Saudafjellet

Stigningen opp Saudafjellet

Vannflasker må fylles opp på en varm dag

Etter en stigning til over Røldalsfjellet er blir det matpause i Odda. En hamburger smaker alltid deilig når en er på langtur!

Matpause i Odda

Så går turen utover Hardangerfjorden og til Hardangerbroen, neste kontrollpost er Ulvik. En av randonneurene tar i Kinsarvik en snarvei hjem, denne gang var 600km litt langt. 600km er langt på sykkelsetet. For mange er trøttheten i hodet det verste, ikke den fysiske belastningen.

Klubbens nye flotte drakt i all sin prakt ved Hardangerfjorden

Klubbens nye flotte drakt i all sin glans ved Hardangerfjorden

Etter Ulvik ventet Granvinsfjellet, ny del av Hardangerfjorden, og så stigningen til Kvamskogen. På turer som dette er det nødvendig å ta sovepauser når en ikke klarer å holde seg våken lengre. 10 minutter powernap er som regel mer enn nok.

Siste milene mot Bergen går i stødig jevnt tempo. Ingen grunn til å forhaste seg, vi skal ikke nå noe som helst. Det er kun sengen som venter, og den forsvinner ingen steder. Etter drøye 36 nydelige timer er vi tilbake til Nesttun hvor turen startet! 6 trøtte, men stolte menn har nok en gang tilbakelagt et brevet!
Neste år er det Paris-Brest-Paris – verdens eldste, eksisterende sykkelritt. Første gang syklet i 1891. Dette sykkelrittet er 1200km og det mest sagnomsuste en randonneur kan delta i. For å få lov å delta må en i året for deltagelse delta på 200, 300, 400, og 600km breveter. Disse arrangeres ut fra flere steder i Norge. Påmeldingen åpner 14.januar for de som har syklet breveter som er lenger enn 1000km, og så blir det påmelding utover våren etter hvor langt en syklet i 2018. Rittet arrangeres hvert 4 år. I 2015 fikk alle som ville være med, sykle. Både i Stavanger og Kristiansand vil det bli arrangert breveter utover høsten, hvis du vil prøve deg! BLI MED OSS TIL PARIS ??

One Comment

1. Lars Espen:

Takk for at dere delte opplevelsen. Veldig fin tur ser det ut til