Brevet

En brevet (eller en randonnée) er et langdistanseritt som arrangeres på en spesiell måte. Hensikten er hovedsakelig å fullføre — det er ingen individuell tidtaking og ingen resultatliste — og man har et sett med kontrollposter som alle må innom for å få godkjent fullført. Selv om det ikke lages resultatliste, finnes det en maksimaltid som alle må være innenfor.

Breveter brukes som kvalifiseringsritt til Paris-Brest-Paris og andre lignende sykkelritt, men kjøres også uavhengig av disse. Syklister som fullfører en komplett serie (200 km, 300 km, 400 km og 600 km) på én sesong, får en medalje som beviser at syklisten er en Super Randonneur. Det er også medaljer for å fullføre hver enkelt brevet, så lenge stemplingskort fylles ut og sendes til Audax Club Parisien, den overordnede organisasjonen for godkjenning av kvalifiseringsritt til Paris-Brest-Paris. En brevet kan i prinsippet sykles hvor som helst, når som helst og av hvem som helst. Hvis breveten derimot skal telle som kvalifisering eller for medalje, må løypen på forhånd være godkjent av Audax Club Parisien.

Se menyen for oversikt over offisielt godkjente breveter som organiseres i Norge.