Informasjon om Paris-Brest-Paris 2015

oktober 20th, 2014

Klikk for brosjyre

Paris-Brest-Paris arrangeres igjen 16-20. august 2015. For randonneurer er dette den store begivenheten. Rittet samler tusenvis av deltagere og tilskuere og er verdens eldste sykkelritt. Les mer om Paris-Brest-Paris på vår egen side om dette. Under følger praktisk informasjon om kvalifisering, påmelding og generelt om rittet i 2015.

Kvalifisering

For å delta i Paris-Brest-Paris må man kvalifisere seg gjennom å sykle fire breveter på våren og sommeren. Distansene 200, 300, 400 og 600 km må tilbakelegges. En lengre brevet kan erstatte en kortere, slik at f. eks. en 300 km kan erstatte en 200 km hvis man skulle være forhindret fra å delta på 200 km. Brevetene kan kjøres hvor som helst i verden, men må være godkjent og registrert av Audax Club Parisien. Fristen for å fullføre kvalifiseringen er 14. juli, men man må starte påmeldingen sin tidligere enn dette. Man kan altså melde seg på før alle kvalifiseringsrittene er syklet, men da må man sende inn den nødvendige dokumentasjonen på fullførte ritt før påmeldingen blir gyldig. Se kalenderen for datoer og steder for norske breveter i 2015.

Påmelding

I likhet med 2011-utgaven blir det forhåndspåmelding for de som har syklet brevet året før (2014), men ulikt 2011 blir det ikke deltagerbegrensning pr land — i stedet blir det en samlet deltagerbegrensning som foreløpig ikke er definitivt satt, men som det antydes blir på ca. 6500 syklister. Dette blir gjort for å tilfredsstille lokalt politi og vegvesen mtp belastning på veiene som rittet bruker, samt å unngå overbelastning på kontrollstasjoner med soveplasser. I 2011 deltok 5200 syklister, så det er rom en stor økning, men det er likevel ikke garantert at man får plass. Dersom det skulle bli fullt, vil det bli laget en venteliste. Det er stor sjanse for at mange forhåndspåmeldte ikke fullfører kvalifisering pga. skader, sykdom eller andre omstendigheter og det vil derfor lønne seg å stå på ventelisten.

Påmeldingen åpner på disse datoene (for de som har syklet brevet i 2014 er lengste syklet brevet tellende):

1000 km eller mer 26.04
600 km 03.05
400 km 10.05
300 km 17.05
200 km 24.05
ingen 06.06

Start

Startnummer, stemplingskort, osv. hentes 15. og 16. august (før start) i start- og målområdet. I tillegg må sykkelen gjennom en obligatorisk kontroll for å verifisere at det påkrevde utstyret er i orden.

Det er etablert tre startgrupper med tilhørende maksimal tidsbruk. De raskeste starter først, 16. august kl. 16 til 18, og har en begrensning på 80 timer. Deretter de tregeste fra 16. august kl. 18 og utover, som har en begrensning på 90 timer. Til sist 17. august kl. 05 og utover for de som har en grense på 84 timer. Nøyaktig starttid vil bli tildelt ved påmelding. Vi vet foreløpig ikke hva slags tidsintervall som vil bli brukt — det antydes 15 minutter og 300 syklister i hver pulje, men dette er en forhandlingssak mellom arrangøren og politiet pga. størrelsen på gruppene som sendes avgårde og det vil kunne endre seg frem til påmeldingen starter.

Reise og overnatting

Norwegian og SAS flyr til Paris (hhv Orly og Charles de Gaulle) fra de fleste store byer i Norge. Orly er nærmest. Det blir ikke gjort felles reisearrangement, så hver enkelt må ordne reise til og fra Paris på egenhånd.

Overnatting blir fort fullbooket rundt startområdet, både pga. PBP og fordi rittet starter i nærheten av Versailles. Randonneurs Norge har reservert 16 dobbeltrom på to hotell i nærheten av startområdet som blir tildelt til interesserte. Bindende påmelding må gjøres innen 14. juli 2015 til Jens. Hotellene er Appartcity Versailles og Residhome Guyancourt med 8 dobbeltrom på hvert hotell. Prisen blir ca. 250 euro pr person for hele oppholdet hvis man deler dobbeltrom. Rommene er booket for hele perioden 15.08-21.08 (dvs. også under rittet) slik at vi kan ha bagasjen stående.

Skjorter

Skjortedesign

Vi har et eget design for norske randonneurer som vi får laget skjorter av før hver PBP. Bestillingen blir gjort rundt april/mai en gang. Gi beskjed til Jens dersom du vil ha en slik skjorte.