Jotunheimen Super Randonnée

Beskrivelse:
En Super Randonnée er en spesiell brevet med mange høydemeter. Kravet er at løypen skal være minst 600 km og stigningen til sammen minst 10 000 høydemeter. Kontrollstasjoner må overholdes som på vanlig brevet, men for Super Randonnée er det lagt opp til at deltagerne skal ta bilde og sende til arrangøren med MMS som dokumentasjon på passering. Det er dermed mulig å ha kontrollstasjoner på øde steder. Rittene sykles som permanenter — dvs. at syklistene velger dato selv og sykler alene eller sammen med andre.

Pga. kravet til høydemeter er det ikke alle områder som har mulighet til å arrangere Super Randonnée. Danmark, Sverige og Finland har ingen mulighet, men i Norge er det mulig og Randonneurs Norge har laget løype til Jotunheimen Super Randonnée. Traséen går rundt Sognefjorden fra Gudvangen via Vangsnes og Gaupne og følger videre mye av samme veiene som Jotunheimen rundt via Lom, Beitostølen og Lærdal tilbake til utgangspunktet, med mål på toppen av Flåmsbanen. Krevende fjellpasseringen på veien inkluderer Vikafjellet, Sognefjellet, Valdresflya, Filefjell og Lærdalsfjellet.

Les mer om historien og første gjennomkjøring av Jotunheimen Super Randonnée.

Løypebeskrivelse/kontrollstasjoner:

Rutebeskrivelse

Høydeprofil:

1. Peter Tonér:

For more information on Super Randonnés (if you didn’t start there):

2. Christian Möhl:

hello,
    what time of the year will be the best to ride this randonnée?
    Is the end of June okay for this, or will then maybe lay some snow at the top of the passes?
    I like to ride this maybe next year but I don’t have any Norway experiance

3. Jens Glad Balchen:

Hi Christian.

June is probably to soon, but the end of June may be OK if the weather is warm and sunny. July is the recommended time to ride this randonnée. Even in July, you might face snow and freezing conditions at the highest altitudes.

4. Rune Thorsen:

Er det noe tidskrav på denne, eller er det fritt mtp tiden ?

5. Jens Glad Balchen:

Tidskravet er 60 timer for å fullføre med klassifisering som Randonneur og minimum 75 km pr dag (maksimalt 8 dager) for klassifisering som Touriste.

6. Per:

Hej,
    Jag är intresserad av att köra denna rutt nästa sommar. Men jag ser att det finns problem på rutten eftersom Stalheimskleiva är avstängd. Hur blir det med att köra när höjdmetrarna inte kan uppnås? Tacksam för återkoppling på om det är möjligt att köra eller inte.

7. Jens Glad Balchen:

Hei Per.

Stalheimskleiva skal være åpen for gående og syklende.

Jens

8. Christian Behre:

Stalheimskleiva var INTE öppen i juli 2021. Du KAN köra E16 genom två tunnlar och tappar nog inte så många höjdmeter på det. Men se till att köra på natten eller tidig morgon, annars är trafiken tät och tung! För mer info kan du kontakta mig på e-mail cb_bike@hotmail.com.

9. Jens Glad Balchen:

Det var gått et ras og Statens vegvesen arbeidet med å reparere veien i 2021. Under arbeidet ble det bestemt at veien i fremtiden skal være stengt for bil og buss, men åpen for gående. Vi må anta at åpen for gående også betyr åpen for syklende. Det vil si at veien vil være åpen for syklende når arbeidet med ras-reparasjonen er ferdig.

10. Ola Sjöstedt:

Finns det någon uppdaterad info om vägstatus 2022? Är samtliga vägar öppna? Mvh

11. Jens Glad Balchen:

Hei Ola. Veien over Stalheimskleiva ser fremdeles ut til å være stengt for veiarbeid. Estimert åpningsdato er 2025. Det går i mellomtiden an å sykle tunnelen hvis en vil sykle SR.