Frankrike: Paris-Brest-Paris - Randonneurs Norge

Frankrike: Paris-Brest-Paris

pbplogo

 

 

 

 

Paris-Brest-Paris ble startet i 1891 og er verdens eldste sykkelritt. Rittet arrangeres hvert fjerde år av Audax Club Parisien som en brevet. Løypen går tur/retur Paris-Brest og er offisielt på 1200 km. Arrangørens egne kartfiler fra PBP 2015 viste totalt for de 15 etappene en samlet en distanse på 1230km, noe som nok ligger nærmere sannheten. PBP har til sammen ca 12000 høydemeter. Rittet er lagt opp som en utholdenhetsprøve for selvstendige syklister og assistanse fra følgebiler eller ikke-syklister er forbudt unntatt på kontrollposter. Man velger selv tempo og sovesteder og -mengde, men må fullføre på maksimalt 90 timer (80 eller 84 timer for de raskere klassene).

I 2015 deltok over 6000 syklister på denne franske styrkeprøven.

REGLER
PBP arrangeres etter Audax Club Parisiens regler for breveter, som i bunn og grunn er det samme som UCI-reglene for ritt pluss litt ekstra for å håndheve selvstendighetskravet samt kontroll av løype og tid. Franskmennene er kjent for å være strikse med reglene — et kjent tilfelle er en stor gruppe med syklister som kom til mål ett minutt etter at 90-timersfristen gikk ut og ble nektet stempling i kontrollboken — så pass på. 

PÅMELDINGSPROSESSEN:

  • Prekvalifisering: Forut for PBP 2015 kunne man prekvalifisere seg til rittet. Det ble gjort ved at man ut fra den lengste breveten man hadde syklet før 31. oktober 2014, fikk muligheten til å melde seg på rittet før de som hadde syklet kortere distanser. Den lengste distansen som gav den tidligste påmeldingen var 1000km eller mer. Deretter kunne de som hadde syklet 600km, 400km, 300km og 200km melde seg på. Det er gitt signaler for at prekvalifisering også vil bli en mulighet før PBP 2019.
  • Kvalifisering: Prekvalifiseringen må ikke forveksles med kvalifiseringen. Prekvalifiseringen dannet kun grunnlag for tidlig påmelding, men er ikke obligatorisk. Det er kvalifiseringen og man må kvalifisere seg ved å sykle en full serie bestående av 200km, 300km, 400km og 600km samme år som PBP arrangeres. Dette må være fullført i god tid før registreringsprosessen stenges 3. juli 2019.
  • Preregistrering: Prekvalifiseringen danner grunnlag for preregistrering til PBP. Første mulighet for preregistrering for PBP 2019 blir ca 14. januar 2019 for de som syklet 1200km eller 1000km i 2018. Deretter følger de andre distansene med ca 14 dagers mellomrom frem til 11. mars for de som har syklet 200km i 2018.
  • Registrering: Prekvalifisering er ikke det samme som registrering. Selve registreringen til PBP 2019 åpner ca 1. juni 2019. De som har preregistrert seg må påbegynne sin registreringsprosess før 18. juni 2019. Hvis de ikke gjør dette, mistes fordelen man har hatt ved å preregistrere seg. Selve registreringen inneholder bl.a. homologasjonsnumrene (brevetnumrene) til kvalifiseringsbrevetene. Selve registreringsprosessen må være fullført før registreringen stenger 3. juli 2019.

DAGEN FØR RITTET:
PBPs arrangører praktiserer at det gjennomføres en sjekk av sykkelen før rittet. Du vil få tildelt et tidspunkt for når kontroll av sykkel skal være. Du må også hente startnummer, chip og det du måtte ha bestilt av ting.

SELVE RITTET:PBP 2019 Logo
PBP 2019 starter den 18. august 2019. Du vil gjennom påmeldingen ha fått tildelt et starttidspunkt. Køene kan være lange inn til oppstillingsbåsene og det er fornuftig å være ute i god tid.

Starttidspunkter:
Fra klokka 16:00 søndag 18. august 2019 for de som skal sykle på maksimum 80 timer
Fra klokka 18:00 søndag 18. august 2019 for de som skal sykle på maksimum 90 timer.
Fra klokka 05:00 mandag 19. august 2019 for de som skal sykle på maksimum 84 timer.

Kontrollstasjoner:
Ved gitt mellomrom i løypa finnes det en kontrollstasjon hvor alle syklister må registrere seg og få stempel i kontrollboken. Registreringen og stempelet er beviset for at man har syklet hele den korrekte løypa og er absolutt påkrevd for å få godkjent fullført ritt. Kontrollstasjonene vil i 2019 befinne seg i de samme byene som ved PBP 2015: Villaines-La-Juhel, Fougères, Tinteniac, Loudeac, Carhaix og Brest. Ruten følger samme rute tilbake, men etter Villaines-La-Juhel legges det til kontroller i Montagne-au-Perche og Dreux før målgang i Paris. Det vil også være hemmelig(e) kontroll(er) underveis i løypen.

På kontrollstasjonene finnes det matstasjon, dusjer og senger (eller lignende). Matstasjonene serverer som oftest varme måltider i tillegg til ferdigsmurte baguetter. Sengeplassene kan variere fra tynne madrasser på gulvet i en gymsal via feltseng til ordentlig seng på rom. Noen steder tas det betalt for soveplassene. På de første 400 km av turen fra start må man regne med lange køer på kontrollstasjoner og at alle senger kan være opptatt når man skal legge seg. I så fall er det bare å sove på gulvet i matsalen eller sykle videre. Etterhvert løser det seg opp, men det kan fremdeles være problemer å få sengeplass hvis man har valgt åpenbare pausesteder.

LØYPEN:
Under finner du to kart. Et for løypen fra Paris til Brest og et for løypen fra Brest til Paris. Disse kartene er laget på bakgrunn av de 15 gps-filene som arrangøren tilbyr på den offisielle Paris-Brest-Paris siden og er foreløpig kun ment som en illustrasjon av løypen og høydeprofil. Randonneurs Norge vil oppdatere våre to kart når arrangørens offisielle løype er klar. Det kan da lastes ned gps-spor til din sykkelcomputer eller smarttelefon til bruk i PBP 2019.

Paris til Brest:

Brest til Paris:

 

NOEN TIPS:

  • Det blir mørkt i Frankrike om natten og natten varer mange timer. Lys er helt nødvendig da det ikke er gatelys store deler av veien. En liten lommelykt tapet til hjelmen kan være til stor hjelp om du skulle punktere.
  • Det tas ikke kort alle steder du kommer til. Ha med noe kontanter i små eurosedler.
  • PBP er en stor happening med tradisjoner fra 1891. Det vil stå tilskuere og lokale med bord der de serverer drikke og liknende. Det er også en mann som steker pannekaker til deltakerne. Det eneste han ønsker som betaling er et postkort fra det stedet du kommer fra. Det anbefales sterkt å stoppe ved noen av stedene. Folkelivet underveis er det som skiller PBP fra andre 1200km+ ritt og noe som gjør det til en flott opplevelse.
  • I 2015 var superrandonneurmedaljen inkludert i deltakeravgiften, da kvalifiseringen med full serie er obligatorisk. Vær oppmerksom på at det kun for de som har syklet 200km, 300km, 400km og 600km. Ikke de som byttet ut en av distansene med en lengre.
  • Det er mange som har syklet PBP og som har gjort seg erfaringer. Bruk gjerne en av Facebooksidene for randonneursykling eller kommentarfeltet under for å stille spørmål om Paris-Brest-Paris.

 

LES MER OM RITTET PÅ FØLGENDE NETTSIDER: