Referat – 300 km Stavanger – Kvalifisering til SBS 2013

300 km kvalifiseringstur til SBS 2013

Dato: 27-04-2013

Referat: Johnny Stausholm

Rute: Madla, Sandnes, Ålgård, Byrkjedal, Sinnes, Tonstad, Helleland, Hauge i Dalane, Egersund, Sandnes og Madla.

På min 2. av 4 kvalifiseringsture til «Super Brevet Scandinavia» hadde jeg hyggelig selskap av Ibrahim. Det var litt av en tur. Total 304 km hvorav rundt 150 km var i hard motvind.

Vi startet kl. 07 i fint vær og svak vind. Turen til Ålgård gikk glatt, men da vi syklet fra Ålgård inn mot fjellene og Sirdal begynte vi å kjenne vinden jobbe mot oss.

Første kontrollpost var på Byrkjedalstunet. Her ble pausen lenger enn tiltenkt. Vi kom i snakk med en lokal som ville vite litt om hvor vi skulle etc. Da han hørte hvor langt vi skulle sykle ville han ikke helt slippe oss med en gang, men heller høre litt mer.

Opp gjennom Hunnedalen jobbet vi hardt. Veldig hardt. Her var det blitt skikkelig kaldt. Temperaturen var krøpet ned mod null grader og det begynte å snø. Vi byttet på å ligge framme, og det ble trykket godt i pedalene for å holde bare litt fart på syklene.

Framme på Sinnes ble det til en kort pause for å bunkre drikke.

Det var fortsatt kaldt, men uten snø i luften. Ned gjennom Sirdal mot Tonstad, kontrollstasjon nr. to, gikk det unna som bare det. Ca. 10 km fra Tonstad var det som vi kjørte rett fra et kaldt til en varmt område, og hvor kun få meter skilte disse områdene. Nå kjente vi solen og temperaturen steg rask opp mot 12 grader. Herlig.

Etter en matpause i Tonstad bar det mot Helleland i et bra tempo. Ruten fra Helleland til Hauge i Dalane var ny for både Ibrahim og meg. Her var det flott natur, mange bakker og vannvittig mange hull i veien. edtte underlaget og god fart resulterte i at jeg fikk så store plager i nakken og skuldrene at jeg måtte av sykkelen og ned å ligge litt. Jeg kom meg nå fort igjen og snart var vi i Hauge i Dalane; kontrollpost nr. tre.

Her ble det til en liten kaffepause. Vi hadde jo god tid. Og videre herfra var det motvind hele veien hjem. Spesielt etter Ogna, fjerde og siste kontrollpost, hvor terrenget ble veldig flatt og uskjermet fikk vi kjenne trykket fra vinden.

Til Madla kom vi. Veldig flott, men hard tur i kanon godt selskap. Neste kvalifiseringstur blir 18/5 og er på 400 km.

Sverd i fjell

Smukt og kald vær fra "Sverd i Fjell" på Madla. Bilde er tatt kl. 07.

Ibrahim i snøen

Ibrahim, eller Mr. X, på vår høyeste punkt på turen på vei mot Sinnes. Ikke mye tegn på vår

Johnny i snøen

På vei mot Sinnes. Sist Ibrahim og jeg syklet langt sammen var det litt lenger sør og under langt varmere forhold. Savnet det akkurat her.

Ibrahim

Endelig er vi på vei ned fra fjellet, og fra kulden ned i varmen. Her er vi ca. 10 km Tonstad. Mot oss kommer de siste deltakerne fra sykkelrittet "Tour de Sirdal". Fantastisk smukke omgivelser.